Oppsigelse

En arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker hvis han - hun har rimelig grunn til å gjøre detDen rimelige grunner må være basert på forhold knyttet til enten arbeidstaker eller arbeidsgiver - enterprise.

Et eksempel på forhold som den ansatte kan være alvorlige brudd på arbeidsavtalen.

Eksempler på forhold som arbeidsgiver - virksomhet kan være en nødvendig reduksjon i størrelsen på arbeidsstyrken eller omorganisering. Innkalling fra arbeidsgiver skal gis skriftlig, og må enten leveres personlig eller sendes av innspilt levering i innlegget.

En ansatt kan be om at grunnlaget for oppsigelse gis skriftlig dersom han - hun ønsker det.

Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens rett til forhandlinger, retten til å ta saken til retten, og retten til å fortsette i stillingen hvis han - hun forespørsler forhandlinger. Hvis en ansatt forespørsler forhandlinger om oppsigelse, må dette bestilles innen fjorten dager etter mottak av varsel om oppsigelse. I denne type saker, hjelp søkes fra en advokat eller fagforening, og domstolene i Norge avgjøre slike saker. Med mindre annet er spesifisert, er fristen er en måned, som starter på den første dag i måneden etter at varsel er gitt. Loven inneholder også absolutte regler om oppsigelsesfrister fra fjorten dager til seks måneder, avhengig av lengden av ansettelse og arbeidstakers alder. En ansatt som er completly av delvis fraværende fra arbeid ikke kan bli oppsagt på grunn av hans - hennes fravær i løpet av de første tolv månedene.

Dersom arbeidsgiver ikke kan bevise at oppsigelsen ikke er relatert til sykdom, oppsigelse er ulovlig.

Etter det første året, sykdom kan utgjøre en rimelig grunn for oppsigelse, men dette må være gjenstand for en konkret vurdering. En ansatt ikke kan bli oppsagt fordi hun er pregnat Dersom arbeidsgiver ikke kan bevise at oppsigelsen er relatert til graviditet, avskjed er ulovlig. En emplyee som er på pregancy igjen, medfølende igjen, fødselspermisjon eller er i det første året av foreldrepermisjon må ikke bli oppsagt med virkning i løpet av igjen når arbeidsgiver er klar over årsaken til fraværet.

Dersom arbeidsgiver har en rimelig grunn for oppsigelse, fristen starter når permisjon er over. Det samme gjelder i forhold til adopsjon.