Refusjon av kildeskatt på utbytte - skatteetaten

Som en utenlandsk aksjonær, du har begrenset skatteplikt til Norge for å dele ut utbytte som du har mottatt fra norske selskaperSom regel er det norske selskapet må trekke fra tjue-fem prosent kildeskatt på utbytte. Skattesatsen kan være lavere på grunn av skatteavtaler eller norsk skattelovgivning. Hvis du er berettiget til en lavere skattesats enn den pris trukket fra på din utbytte, kan du kreve refusjon av overskytende betaling på kildeskatt. Bare aksjonærer som er gunstig utbytte mottakere kan kreve refusjon av kildeskatt. Selskapet vurderer sine kildeskatt ved å sende en melding om kildeskatt på utbytte. Selskapet kan sende inn en korreksjon opp til tre måneder etter å ha sendt varsel om fradrag, og til thirty-one desember i inntektsåret. Denne metoden lar selskapet å korrigere feil i tidligere innsendte meldinger. Fristen beregnes fra utgangen av inntektsåret når utbytte ble utbetalt. Søknaden må være undertegnet av de gunstige utbytte mottaker Hvis en representant for den reelle utbytte mottakeren sender inn søknaden, en signert fullmakt må bli presentert. All nødvendig dokumentasjon må vedlegges søknaden Manglende informasjon i programmet resulterer i lengre saksbehandlingstid og søknaden kan bli avslått eller avvist. Ytterligere informasjon kan være relevant for å vise at kravene til redusert kildeskatt har blitt oppfylt. Utenlandske aksjonærer kan ikke søke om refusjon av kildeskatt. Riktig pris av kildeskatt kan umiddelbart bli trukket når du betaler utbytte dersom aksjeeier har levert all nødvendig dokumentasjon.